Trixler Mátyás:
Neurológia - Pszichiátria - Neuropszichiátria
„Sok doktor nem
pszichiáter, de egyetlen pszichiáter sincs, aki ne lenne orvos. Megszűnhet
valaki pszichiáternek lenni, anélkül hogy egyidejűleg orvosnak lenni is
megszűnne. Ha valaki orvosnak szűnik meg, mint pszichiáter is megszűnt."
(R.D. Laing: Bölcsek, balgák,
bolondok, 1985)
Az elmegyógyászat hajdanán az orvoslásnak egyik alapvető ága
volt. Hiszen a megszokottól elütő, érthetetlen magatartásmódok, amelyekben a
pszichiátriai betegségek megnyilvánulnak, ősidőktől fogva jelen voltak az
emberi közösségekben és megoldásukra, gyógyításukra különféle beavatkozásokat
alkalmaztak, így pl. a Kr. előtti 2000-re becsült skandináv sírleletek trepanált koponyái nem az idegsebészet korai hajnalát
jelentik, hanem a lélekgyógyászatét, ugyanis így akarták az egyént
megszabadítani az őt megszállt démonoktól. Tudjuk, hogy a Biblia számos kóros
elmeállapot nagyon pontos leírását adja, pl. Saul király melancholiáját,
amit Dávid hárfajátékkal kísérelt meg enyhíteni. De a klasszikus ókor nagyjai,
Hippokratész, Celsus és Galenus
mind kimerítően foglalkoztak elmegyógyászati megnyilvánulásokkal és azok
különböző kezeléseivel. A további történeti felsorolástól eltekintve, ha egy
nagy ugrással a 20. század elejére tekintünk vissza, az elmegyógyászat még a
belgyógyászat mellett az egyik alapvető gyógyítási ág, önálló intézetekkel, míg
pl. a neurológia a belgyógyászat egyik alfejezete csupán. Mi eredményezte
tehát, hogy a dicső múlt után kialakult a cseppet sem dicső jelen, ironikusan
fogalmazva, hogy az elmegyógyászat, amit varázslók, sámánok, bűvészek,
alkimisták, kalandorok, és egyéb, a társadalom által magasan jegyzett személyek
műveltek, háttérbe szorult a borbélymesterek, bábaasszonyok vagy hályogkovácsok
tevékenységéből eredeztethető orvosi mesterségek mögé?
A válasz nyilvánvalóan sokrétű. Egy vonulat azonban jól
nyomon követhető. A társadalmi és technikai fejlődéssel, - különösen az ipari
forradalom után - a „homo universalis" emberképe
fokozatosan darabjaira hullt és vezető helyet kapott a „homo faber", a kézműves ember, melyből aztán kikerekedett
és uralkodóvá vált a „homo oeconomicus", a
gazdasági ember képe. A ráció és a teljesítményelv egyeduralma nem kedvezett az
elmegyógyászatnak. A társadalmi értékelés és elvárás is fokozatosan átalakult. Míg pl. az ókorban, vagy a nem civilizált kultúrákban manapság is,
az eltérő módon viselkedő embert nagyfokú tolerencia,
sokszor kultikus tisztelet vette körül, - gondoljunk csak a „morbus sacer" kifejezésre-,
addig a polgárosodó társadalmakban az improduktív, racionálisan nem érthető
emberi magatartással szemben a tolerancia vészesen leszűkült, az
elmegyógyászattól azt várták, hogy az ilyen nemkívánatos magatartásokat
szüntesse meg, vagy ha erre nem képes, a társadalom aktív folyamatából iktassa
ki őket. így az idők folyamán a pszichiátria a
medicina egyik legtöbbet szidott és hibáztatott ága lett.
A pszichiátria társadalmi megítélésének változása mellett az
elmegyógyászat, mint orvoslási tudomány saját belső fejlődése is súlyos
ellentmondásoktól terhes. Pinel 1793- ban felszabadította az elmebetegeket a fizikai korlátozás alól,
és ezt követően fokozatosan megkezdődött a pszichiátria tudományos korszaka. Ez
azzal járt, hogy egyoldalúan minden pszichiátriai megbetegedést organikus okkal
igyekeztek megmagyarázni. Kraepelin pszichiátriai nozológiája a Virchow által
felállított betegségegység tanon alapult. Ez a szomatikus orvostudományban jól alkalmazható,
az elmegyógyászatban azonban csak a kórképek egy kisebbik részében. Nem csoda,
hogy a 19. század végére a pszichiátriában felerősödtek az ellentétes
tendenciák, és Freud és munkatársainak munkássága nyomán kialakultak a
különböző mélylélektani irányzatok. Az adott kor tudományos színvonalán az
organikus és pszichogén felfogásmódok szintézise nem
volt lehetséges - alapvetően két irányzat alakult ki a pszichiátrián belül; dichotomia jött létre. Ezt a dichotomiát
a pszichiátria mindmáig hordozza magával, mindkét terület sokat fejlődött, az
irányzatok átfogalmazódtak biológiai és szociálpszichiátriára,
ez utóbbin belül pedig megjelent egy pszichiátria kritikai irányzat, amit
szerencsétlen módon antipszichiátriának neveztek el.
A pszichiátria tehát határhelyzeti tudománnyá vált az orvosi
tudományokon belül, problémássá vált önmaga definiálása. A nyugati
orvostudomány általában a neurológiával való rokonságot hangsúlyozva, mint neuropszichiátriát tartja számon, mely magában foglalja a
biológiai pszichiátriát, de kifelejtődik belőle mindaz, ami szociálpszichiátria
néven a lélektannal, szociológiával és egyéb társadalom-tudományokkal tart
kapcsolatot. A pszichiátriát tehát egyfajta identitás diffúzió jellemzi. Ez nem
véglegesített, bizonytalan identitást jelent, melyben az állandó helykeresés és
öndefíniálási igény jelenik meg. A pszichiátria is
keresi a helyét egyrészt az orvosibiológiai, másrészt a lélektani-társadalmi
tudományok között.
Ez a dichotomia a pszichiátria
modern korszakán végigvonul, megosztja a pszichiátereket, és megnehezíti a
tárggyal való azonosulást. Látszólag egyszerűbb a helyzet, ha vagy a biológiai,
vagy a szociálpszichiátriával azonosul az orvos. Erre
gyakran van példa, a baj egyrészt az, hogy a pszichiátria a valóságban ennél
több, másrészt, hogy utána rendszerint ebből az egyoldalú pozícióból a
pszichiáter mégis a pszichiátria egészének birtoklását igényli. Másik
alternatívaként marad a részleges azonosulás mindkét irányzattal, ami a
pszichiáter számára is határhelyzeti existenciát
eredményez az orvosi társadalmon belül, a velejáró identitás bizonytalansággal.
Mindezek után illene szólnom a címben jelzett
neurológia-pszichiátria sorrendiségről, mely a Környey-iskola
képzési sorrendje volt és saját klinikai képzésemet is jellemezte. A neurológia
preferenciája a közös klinikán belül nemcsak a gyógyító munka realitásaihoz
való alkalmazkodást jelentette, hanem segített az általánosabb értelemben vett
orvosi identitás kialakításához és egy biológiailag megalapozott majdani
pszichiátriai szemléletmód kialakításához.
Ez azonban egyáltalán nem jelenti azt, hogy a Környey-iskola pszichiátriai szemlélete és képzési
struktúrája egyoldalúan biológiai lett volna. Átnézve újból Környey
pszichiátriai jegyzetét azt kell megállapítani, hogy annak általános része közel
30 év elteltével is megállja a helyét. Kraepelin, Jaspers, Bleuler és francia
szerzők alapvető eredményein alapul, Környey
professzor úrra jellemző világos és tömör megfogalmazásban. Utólag hálás vagyok
ezért a képzési tréningért, mert a gyógyítás során felmerülő kritikus
helyzeteken, úgy érzem, ez az általánosan megfogalmazott orvosi identitás
segített át. Ezt később már jól kiegészítette a mélylélektani iskolák dinamikus
szemléletmódja, mely sokat segített egy jobb önismeret kialakításához. Jung ezt így fogalmazza meg: „A
páciens gyógyítása úgyszólván az orvossal kezdődik: az orvosnak tudnia kell,
miként kezelje önmagát és a tulajdon problémáit, és akkor képes erre rávezetni
a betegét is."
A pszichiátrián belül dichotomia a biológiai pszichiátria elmúlt évtizedekben tapasztalt hatalmas fejlődése következtében csökkenni látszik, egyre több betegség esetében válik lehetővé biokémiai vagy molekuláris genetikai értelmezés, így pl. a neurózisok egy része, vagy az alkoholizmus és szenvedélybetegségek A transzmitter kutatás, a receptor genetika egyelőre még be nem látható távlatokat ígérnek Szerencsére a rés a másik oldalról is szűkül, a neuropszichológiai kutatások, a képalkotó eljárások fejlődése már olyan, korábban elképzelhetetlen eredményeket produkálnak, mint pl. pszichoterápia hatására a PET kép megváltozása. Bízzunk tehát, hogy a jelenlegi dichotomia valamikor a neuroscience jegyében eltűnik.